ERDÉLYI TÚRAHÉT 2015 május

Pünkösd Erdélyben - Székelyvarság - Baksa Tanya

Székelyvarsági körtúra, Csorgókő vízesés      Madarasi-Hargita csúcsa, Hargita-vízesés       Székelyvarság      Székelyudvarhely, Parajdi sóbánya      Hagymás-hegység, Öcsém-tető      Vargyas-szoros      Séta az esztenára, kecskefejés       Baksa tanya

Fekete Zoli beszámolója a túrahétről
Székelyvarsági körtúra, Csorgókő vízesés  (fotók)  2015.05.23.

Elindultunk Székelyföldet felfedezni. 700 km autózás után megérkeztünk Székelyvarságra, majd a kiadós reggeli után következett az ismerkedés a településsel és környékével.
Székelyvarsági körtúránk során, Varság főbb látnivalóit tekintettük meg.

Csorgókő vízesés -> Jézus kútja -> Tálasbérce tanyabokor -> Parlament (ABC) -> Kilátó -> Központ -> Tartód-vára -> Uz Bence kocsmája

Táv 18 km ~500 m szint és teljes útvonalában megegyezik a Tartód 20 teljesítménytúra útvonalával.

Varság térkép     útvonal a google térképen    Baksa tanya honlapja     Pünkösdi túrahét programja
Madarasi-Hargita csúcsa, Hargita-vízesés  (fotók)  2015.05.24.

Járművekkel közelítettük meg a Madarasi-Hargita csúcsrégióját, majd kb. 1650 méteres magasságban a Madarasi menedékháznál parkoltunk le és ez volt túránk kiindulópontja.

Madarasi-menedékház (1650m) -> Madarasi-Hargita csúcsa (1801m) -> Hargita-vízesés -> Csicsói Hargita csúcsa (1759m) -> Madarasi-menedékház

Táv 23 km ~700 m szint és részben megegyezik a Madarasi Hargita 10 teljesítménytúra útvonalával.

térkép     útvonal a google térképen    Madarasi-Hargita /wikipédia
Székelyvarság tanyabokrai  (fotók)  2015.05.25.

A mai túra Szencsedbe, a néhány lakosú kis településre látogatott el, ahol mindösszesen 4 házat laknak és a Görgény-Hargita gerincén át vezetett. Erre a hosszabb táv miatt nem vállalkoztam, helyette igyekeztem Székelyvarság varázsát élvezni és jártam a tanyabokrokat, szétszórt település részeit és patakjait felfedezni.

Forrásköze –> Tekeres patak -> Csogókő vízesés -> Tálasbérce -> Kilátó -> Varság patak -> Bábi domb -> Tisztás -> Szilidi mező -> Központ -> Forrásköze         Táv: 11 km, ~350 m szint

Varság térkép    Székelyvarság homlapja     Szeretlek Székelyföld - Varság
Székelyudvarhely, Orbán Balázs sírja, Parajdi sóbánya  (fotók)  2015.05.26.

Az eredeti programot törölte az eső. Egy újratervezéssel elindultunk Székelyudvarhelyre.
A város nevezettességeit megnézve átmentünk Orbán Balázs sírjához. A Lengyelfalván született, néprajzi gyűjtő jelentős munkája "A Székelyföld leírása" ismeretterjesztő könyve, amely Székelyföld történelmét, természetrajzát és néprajzát mutatja be. Nagyon impozáns a sírja előtt felállított Székelykapu gyűjtemény.
Befejező programunk a Parajdi sóbánya meglátogatása. A bányába busz visz le és hoz vissza a felszínre. A felhagyott hatalmas mérető sóbánya alkalmas a felső légúti betegségek kezelésére és szabadidő eltöltésére. Található benne játszótér, kalandpark, kápolna és étterem is. Hazaérve várt bennünket a mustáros-fokhagymás vastepsiben sült flekken a hozzá járó petrezselymes pityókával és házi savanyúsággal.

Székelyudvarhely    Orbán Balázs     Székelykapu    Parajdi Sóbánya

Hagymás-hegység, Öcsém-tető (1706 m)  (fotók)  2015.05.27.

Reggeli után 90 km-t autóztunk a Sikaszó, Libán, Marosfő, Balánbánya útvonalon. Balánbányáról (865 m) megmásztuk a Hagymás-hegység meredélyét. Az Egyeskő menedékháztól (1504 m) csillagtúraként érinthető a Nagy-Hagymás 1792 m magas csúcsa, vagy az Öcsém-tető 1706 m magas kilátópontja. A hegy felhőben állt, ezért csak a túra sportértékéért és nem a kilátásért megmásztuk az Öcsém-tető 1706 m magas csúcsát. Nulla kilátással, de a felhő feeling csodálatos volt. :)

Balánbánya (865 m) –> Egyeskő menedékház (1504 m) -> Öcsém-tető (1706 m) -> Egyeskő menedékház -> Balánbánya         Táv: 14 km, ~940 m szint

térkép    Hagymás-hegység    Hazajáró videója: Hagymás-hegység
Vargyas-szoros  (fotók)  2015.05.28.

Varságról járművekkel közelítettük meg Homoródalmást (Meresti), majd a Vargyas-patak völgyében lévő Vargyas-szorost és Almási-barlangot látogattuk meg.
A kezdeti nehézkes, köves, csúszós bejutás után a szorosban jól járható gyalogút és függőhidak vannak. Egyetlen nagyobb akadállyal találkoztunk, az egyik hidra rádőlt egy fa és kemény munkával lehetett csak valamennyire járhatóvá tenni. A nehézségeket pótolta a szoros látványa. A kőfalak oldalában a sárga jelzésen másztunk ki a szorosból és jutottunk vissza kiindulópontunkhoz.

Homoródalmás -> Vargyas-szoros -> Homoródalmás        Táv 10 km ~20 m szint

térkép     Vargyas-szoros / wikipédia    Szeretlek Székelyföld - Vargyas szoros

Séta az Esztenára (havasi legelő)  (fotók)  2015.05.29.

Búcsúzóul ismét Varság környékén jártunk. Felmentünk a Tálasbérce kis közértjébe a Parlamentbe, majd részt veszünk egy zsindelykészítés bemutatón. A fenyőből készült zsindely Székelyvarságon hagyományos tetőfedő anyag, melyet kézzel munkálnak meg, hogy legmegfelelőbb legyen.
Ezután gyalogosan kisétáltunk az esztenára (havasi legelő), ahol megismerkedünk a kecskefejés módjával, megkóstoljuk a zsendicét, ordát valamint a juh-, és kecskesajtot.
A fejés után felmentünk még az esztena feletti hegyekre egy utolsó körpanorámára, majd a Baksa tanyára visszatérve várt a házi disznótoros.

Baksa tanya –> Tálasbérce -> Esztena -> Baksa tanya        Táv: 11 km, ~350 m szint

Varság környéke térkép    Varság térkép     Hazajáró kisfilmje Székelyvarságról

Külföldi utjainkról készült albumok:        Románia - Brassói Barangolások - 2016

Lengyelországi csavargások - 2016

Alacsony Tátra - Gyömbér - 2013

Montenegró  - 2012

Ausztria - Medve-szurdok  - 2012

A honlapot és a fotókat Szabó Zsuzsa készítette.          Szabó Zsuzsa további túrafotói       Farkas Nóra grafikái        Medve lap